Ken jij ze ook, mensen met wie het zogenaamd altijd goed gaat. De leukste vakanties, topbaan, lieve kinders, dito partner, praten graag, stellen geen vragen en staan immer lachend op Insta? Ik pruim ze slecht. Maar goed, mensen die zich zo positioneren is één, bedrijven hebben er ook een handje van om de altijd-mooi-weer-show te spelen. Als verzekeringsmeneer of -mevrouw moet je al helemaal niet bovenop de rots gaan zitten en hard met de vuisten op de borst slaan. Onze branche, met ons verleden, leent zich meer voor enige bescheidenheid. Toch vertonen we nog steeds veel borstklopperij. De 9+rankings, positieve klantverhalen en testimonials zijn niet van onze homepages te slaan.

Maar wat blijkt, de doelgroep die voor assurantieadviseurs belangrijk is voor de toekomst, de millenials, zijn helemaal niet op zoek naar bedrijven die perfect zijn. Millennials, die nu ergens tussen de 19 en 39 jaar oud zijn, accepteren dat bedrijven specifieke voordelen maar ook nadelen hebben. Wat zij vooral zoeken in bedrijven is echtheid. Ik denk dan ook dat hier een grote kans voor assurantieadviseurs ligt. Echtheid of authenticiteit beleggen binnen je organisatie is niet overnight te regelen. Echtheid is niet van bovenaf op te leggen, maar komt vooral vanuit de medewerkers. De mensen bepalen de identiteit. Helemaal bij dienstverlenende bedrijven. In een TED talk over authenticiteit zei Sarah Archer dat “het streven van mensen om volledig in het moment te zijn een belangrijk onderdeel is voor authenticiteit”. Dat geloof ik wel. Laatst werd bij het zakelijke platform van Adfiz geopperd om te investeren in het opleiden van medewerkers en dan niet alleen vakopleidingen maar bijvoorbeeld ook op het gebied van mindfulness of een training work-life-balance. Geen gek idee.

Om de identiteit van een dienstverlenend bedrijf écht te veranderen moet je bij de medewerkers zijn. Zij bepalen voor een groot deel de klantervaring. Echter om medewerkers beter bij je bedrijfs-DNA te laten aansluiten is lastig en niet snel te realiseren. Een dagelijkse downward facing dog in combinatie met wat mindfulness kan best wat doen, maar een karakter laat zich lastig boetseren. Wel kan je bij het aannamebeleid focussen op een match tussen bedrijfs- en medewerkers-DNA in plaats van het CV en diploma leidend te laten zijn.

In marketingcommunicatie kan je wel snel stappen maken in authenticiteit door bijvoorbeeld te vertellen wat jouw bedrijf goed kan en daarnaast aandacht te geven aan de onderdelen die nog verbeterd moeten worden. Manage de verwachting en ben niet altijd serieus! Vertel eens over de dingen die het afgelopen jaar niet zo goed gingen. Laat de directeur eens optekenen of via een vlog (bij haar thuis!) vertellen waarover zij blij is en waarover niet. Een beetje zelfspot en humor mag. Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel geloofwaardiger en de verhalen over waar jullie écht goed in zijn des te sterker.

Marcel Kroon
Senior Marketeer