De afgelopen jaren zijn de prijzen van klassieke voertuigen enorm gestegen. De ene na de andere zeldzame Ferrari zorgde voor een nieuw veilingrecord. Zo werd er in februari van dit jaar een Ferrari 355 S Scaglietti Spider verkocht voor ruim 32 miljoen euro. Maar ook de minder exclusieve auto’s zijn meer en meer waard geworden. Ik vroeg mij af wat de reden hiervan is. 

door: Stephan de Wit

Verschuiving van het vermogen

Mensen die normaliter investeren in vastgoed of kunst maken tegenwoordig vaak een andere keuze. Dit heeft te maken met het geringe rendement wat hiermee te behalen valt en het historisch lage rentepercentage. Daardoor zijn klassieke auto’s sneller in waarde gestegen dan aandelen. Klassiekers zijn daarom interessante investeringsobjecten en de investering is nog tastbaar ook. 

Beduidend groter risico

Een nadeel van het investeren in klassieke auto’s is dat dit een groter risico met zich meebrengt. Bij een normale belegging is de markt zeer transparant en weet de belegger wat hij of zij koopt. Bij een klassieke auto is ook de staat van het voertuig van belang en daarbij is het vergelijkingsmateriaal schaars. Elk voertuig is anders en dit bemoeilijkt de investering. 

Welke klassiekers worden meer waard?

Niet alle klassieke auto’s stijgen in waarde. Wat zorgt er nu voor dat een klassieker meer waard wordt? Dit heeft logischerwijs vooral met vraag en aanbod te maken. De historie en de originaliteit van de auto speelt een factor bij de waardebepaling. Tegenwoordig is het zelfs zo dat een klassieker in originele staat meer opbrengt dan een volledig gerestaureerd model.

Classic Analytics heeft in 2015 een top 10 samengesteld van de meest waardevolle klassiekers. Deze lijst wordt overheerst door Ferrari modellen. De vraag naar auto´s uit de jaren 50-60 is dus groot. Er is ook een top 10 waarin de modellen zijn vertegenwoordigd die de afgelopen jaren procentueel het meest zijn gestegen. Dit laat zien dat niet alleen de exotische merken meer waard worden. Het zijn voornamelijk Duitse modellen die deze lijst domineren. 

 

Top 10 stijgers

Bouwjaar

Top 10 duurste klassiekers

1.Mercedes 300 SL

1954-1957

1. Ferrari 355 S Scaglietti Spider

2.Citroen 2CV

1969-1976

2. Ferrari 290MM

3.Volkswagen T2

1972-1979

3. Ferrari 250 GT  California Spider

4.Ford Escort 1100 S

1968-1970

4. Ferrari 250 LM

5.Renault R4

1972-1974

5. Ferrari 250 GT California Spider

6.BMW 7-Serie

1979-1986

6. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta

7.Fiat 500

1965-1972

7. Aston Martin DG4GT Zagato

8.Porsche 924

1976-1976

8. McLaren F1 (LM-Specificaton)

9.BMW 5-Serie

1972-1977

9. Jaguar C-Type Works

10.Volkswagen Kever

1967-1973

10. Ferrari 250 GT Tour de France

 Bron: Classic Analytics 2015

Hoe gaat dit verder?

Een klassieker is nog steeds een goede investering. Zolang de grote veilinghuizen blijven koketteren met nieuw behaalde records voor klassiekers lijkt het einde van de prijsontwikkeling nog niet in zicht. De truc is om in te kunnen schatten welke modellen in waarde zullen gaan stijgen. Vaak zijn dit modellen die in beperkte oplage zijn gebouwd. De rek lijkt er wel uit te zijn, omdat bij veilingen dit jaar vaak het minimum verkoopbedrag niet wordt behaald. Maar zolang de rente laag blijft en andere investeringen niet genoeg rendement behalen blijven klassiekers interessant als investeringsobject. 

Het is dan ook belangrijk om een dergelijke investering goed te verzekeren. Wij bieden met onze klassiekerverzekeringen zeer uitgebreide voorwaarden tegen scherpe premies. Bij onze Premium dekking bieden wij zelfs 10% overwaardedekking. Deze dekking biedt garantie voor een eventuele waardestijging van een klassieker tot 10% bovenop de getaxeerde waarde. Dus wanneer tijdens de looptijd van de verzekering de klassieker meer waard wordt kan uw relatie bij schade rekenen op een volledige uitkering. 

Ook interesse in een klassiekerverzekering of wilt u meer informatie? Neem contact op met onze acceptatie afdeling via 072 5 181 199 of stuur een e-mail naar auto@turien.nl.

.

Stephan de Wit
Marketeer & autospecialist