Stel u was geen assurantieadviseur geworden, maar fietsenmaker. U kon jarenlang prima rondkomen van uw inkomsten als fietsenmaker. De inkomsten daalden weliswaar een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service wist u toch altijd weer het verschil te maken. Sinds vorig jaar lijkt alles echter te veranderen. Een ware fietsenterreur gaat door het dorp. Fietsen worden gestolen of simpelweg onklaar gemaakt. Iedereen in het dorp praat erover en het lokale nieuwsblad staat er vol van. Vervelend voor uw klanten, maar koren op uw fietsenmakersmolen.

Het lijkt een te-mooi-om-waar-te-zijn-scenario. Immers, de behoefte aan uw product wordt gecreëerd en het krijgt alle aandacht in de media. Leg dit plaatje nu eens over de huidige verzekeringsmarkt en verruil de fietsenmaker voor de assurantieadviseur en de fietsencrimineel voor een cybercrimineel, dan ligt ook voor u een mooi scenario klaar. Zelfs de promotie wordt voor u gedaan. Niet alleen bij de NOS, RTL en Radio 1 is cybercrime een wekelijks terugkerend thema. Ook regionale en lokale media berichten erover. Een groot probleem waarvoor geen sluitende oplossing is. Uiteraard zijn er preventiemogelijkheden. Denk aan een goede back up, een virusscanner, een firewall en een informatiebeveiligingsbeleid, maar het risico is nooit volledig te voorkomen. Uw verzekering is daarom een onontbeerlijk vangnet.

Wanneer ik deze cyberverzekeringskans met adviseurs bespreek hoor ik vaak dat het nog niet echt leeft bij bedrijven. Maar is het niet juist de verplichting van de adviseur om het risico te duiden?! Er zijn anders genoeg haakjes om te laten zien dat cybercrime ieder bedrijf (en ook iedere particulier!) kan overkomen. Een sprekend voorbeeld vind ik de schadecijfers van de Nederlandse automarkt in vergelijking met de schadecijfers uit de cybermarkt; €2,9 miljard versus €10 miljard per jaar! Het OM verwacht dat de helft van haar zaken over vijf jaar te maken heeft met digitale criminaliteit. De AIVD noemt digitale spionage en cybercriminaliteit ‘de grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Verder blijkt uit onderzoek dat 14% van de grote bedrijven al een cyberverzekering heeft en zegt 14% er binnenkort één aan te schaffen. Ook de voorbeelden van ZZP’ers die de deuren kunnen sluiten na een cyberaanval zijn er. Haakjes genoeg zou ik denken.

Communiceer via alle kanalen die u heeft. Mail actief op risicovolle branches, volg telefonisch op en bespreek cybercrime in gesprekken die u met zakelijke klanten voert. Richt een pagina op uw website in met need to know info over het onderwerp. Niet direct alle bedrijven zullen op uw voorstel ingaan, maar binnen nu en twee jaar zal het overgrote deel een cyberverzekering willen. Door regelmatig te communiceren over dit onderwerp weten bedrijven dat ze bij u, specialist in cyberverzekeringen, moeten zijn.

Heeft u de kennis niet om te adviseren of de tijd niet om een campagne op te tuigen? Schakel dan mijn hulp in voor een maatwerkcampagne. U kunt mij mailen via mkroon@turien.nl of bel mij via 06 126 137 13.

Marcel Kroon
Senior Marketeer