Al een aantal jaar op rij zien we dat er, forse, verliezen worden gemaakt in de autoverzekeringsmarkt. Op het gebied van WA zorgen de toenemende letselschades en smartengeld uitkeringen voor een hogere schadelast. Voor casco zorgen extreme weersomstandigheden en hogere herstelkosten eveneens voor een toenemende schadelast. En dan is er nog het gebruik van de mobiele telefoon… 

Meer dan alleen premies verhogen

Soms ontkom je er als verzekeraar niet aan om de premies te verhogen. Al is het alleen maar om te corrigeren voor de inflatie. Het verhogen van de premie is doorgaans de meest tastbare en in het oog springende maatregel om een portefeuille weer gezond te krijgen. Ook bij Turien & Co. hebben wij in het verleden de premie moeten verhogen en het valt niet uit te sluiten dat wij dit in de toekomst nog eens moeten doen. Op de achtergrond gebeuren er echter een hele hoop andere werkzaamheden om onze portefeuille gezond te houden. Zoals portefeuillemanagement, schadesturing, productinnovaties en het investeren in kennis.

Productinnovatie

Onze zusterorganisatie Ansvar zal over circa twee weken een rijgedragverzekering introduceren. Het rijgedrag van de bestuurder wordt bij deze verzekering bijgehouden door de mobiele telefoon. Een app op de mobiele telefoon maakt de bestuurder, na afloop van de rit, bewust van de verbeterpunten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oppakken en ontgrendelen van de mobiele telefoon, hard remmen en slingeren.

Investeren in kennis

Een deel van de hogere schadelast wordt toegeschreven aan de hogere herstelkosten van auto’s. Vroeger was een zijspiegel, een spiegel. Tegenwoordig is de spiegel niet alleen gespoten in de kleuren van de carrosserie (of juist in een andere kleur), ook moet een moderne spiegel automatisch verstelbaar kunnen zijn aan de zitpositie van meerdere bestuurders, kan deze automatisch inklappen en is deze spiegel voorzien van dode hoek detectie. De spiegels van de nieuwe Audi E-tron worden zelfs digitaal. Geen spiegel meer maar camera’s en schermpjes. Een kapotte spiegel kan zo een schadepost betekenen van ruim duizend euro. Bij de koplampen zien we een soortgelijke ontwikkeling van een gloeilamp achter glas via adaptive headlights naar Digital Light; waarbij de koplamp een symbool op de weg projecteert als het wegdek glad is. Het vervangen van de nieuwste koplampen kan zo oplopen tot een schadepost van ruim €6.000.

Bij Turien & Co. volgen we deze ontwikkelingen op de voet daarom zijn recent een tiental collega’s afgereisd naar Thatcham Research Centre in Engeland. Thatcham is opgericht door Engelse autoverzekeraars en heeft als voornaamste doel het terugdringen van de schadelast op autoverzekeringen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.

Tijdens dit bezoek werd nogmaals duidelijk dat de technologie in auto’s sterk aan het veranderen is. Daarnaast worden er steeds meer nieuwe materialen gebruikt zoals carbon en nieuwe staalsoorten. Tegelijkertijd worden de auto's steeds veiliger. Wij zijn van plan de opgedane kennis te gebruiken om deze in de nabije toekomst te verwerken in onze producten. Een premie die past bij het risico, minder schadelast en meer verkeersveiligheid. 

Björn Jalving
Volmachtmanager en Business Developer