Bouwvakker Tim valt van steiger: Hoe verloopt de re-integratie? Juridische Adviesdesk Deel 1

02.01.2019

Bouwvakker Tim stapt tijdens zijn werk vanaf een hoge steiger op een stalen balk. Hij werkt ongezekerd en valt 10 meter naar beneden. Hij breekt onder andere zijn been en is boos op zijn werkgever. Werkgever Koos is erg geschrokken en vindt het verschrikkelijk wat er is gebeurd. Wat nu?

Als eerste belt Koos naar Cas, zijn assurantieadviseur. Die weet meestal wel raad. Cas begrijpt hoe erg Koos geschrokken is. Het zal je maar gebeuren. Gelukkig is Koos met de Wegas XL polis van Turien & Co. goed verzekerd voor de schade. De schade wordt volledig vergoed. Hier hoeven Tim en Koos zich geen zorgen om te maken. Cas adviseert Koos wel aandacht te hebben voor de re-integratie van Tim. Dit is zowel voor Koos als voor Tim belangrijk.

Na twee maanden zou de breuk hersteld moeten zijn en Cas belt zijn klant om te vragen hoe het gaat. Koos is niet blij. Hij doet er alles aan om Tim te helpen. Maar Tim is boos en werkt zelf niet mee aan zijn re-integratie. Koos weet niet wat hij ermee aan moet. Hij vindt het al erg genoeg, maar het werk en de kosten lopen op.

Cas vertelt Koos dat je in zo’n geval de bedrijfsarts moet inschakelen en dat je een medewerker kunt dwingen mee te werken aan zijn re-integratie. Maar hoe precies, dat weet Cas ook niet. Gelukkig weet assurantieadviseur Cas dat Koos als verzekerde op basis van de polisvoorwaarden van de Wegas XL bij letselschade altijd kan bellen met de Juridische Adviesdesk. Een jurist van DAS geeft dan advies.

Koos belt meteen de Juridische Adviesdesk van Turien & Co. en bespreekt de situatie met een jurist van DAS. Samen overleggen ze wat Koos nu het beste kan doen:

1.     Bedrijfsarts

Koos kan als ondernemer niet om de bedrijfsarts heen. Een arbeidsongeschikte medewerker moet binnen zes weken na de ziektemelding op controle komen bij de bedrijfsarts. Deze bekijkt de medische situatie en probeert bij benadering vast te stellen wanneer de medewerker waarschijnlijk weer aan het werk kan. Daarna volgt een plan van aanpak voor herstel en re-integratie.

Actie: Koos moet zorgen dat Tim meteen wordt opgeroepen door de bedrijfsarts zodat die kan aangeven wat Tim wel en niet aan re-integratiewerkzaamheden kan doen.

2.     Second opinion

Als de arbeidsongeschikte medewerker het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, bijvoorbeeld omdat hij het niet eens is over het hervatten van werkzaamheden, kan hij om een second opinion vragen. Een bedrijfsarts van het UWV beoordeelt de situatie dan opnieuw. Zowel werknemers als werkgevers kunnen een second opinion aanvragen bij het UWV. Dit heet een deskundigenoordeel. Het advies duurt meestal wel enkele weken.

Actie: Als de bedrijfsarts adviseert dat Tim (nog) geen re-integratie werkzaamheden kan verrichten en Koos is het daar niet mee eens, dan moet hij een second opinion aanvragen bij het UWV.

Adviseert de bedrijfsarts dat Tim wel (gedeeltelijk) kan werken en is Tim het daar niet mee eens? Dan kan Tim een second opinion aanvragen.

3.     Eigen inzet belangrijk

De jurist van DAS benadrukt het volgende: stel dat een werknemer weer aan de slag kan. Voor één of twee dagen wellicht, of met de voorwaarde dat hij een andere functie krijgt toebedeeld. Blijf dan niet halsstarrig vasthouden aan de situatie zoals die was, maar laat zien dat je er alles aan wil doen om iemand weer aan het werk te krijgen. Binnen je eigen bedrijf, maar wellicht zelfs daarbuiten. En doet een zieke medewerker zelf een voorstel? Kijk er serieus naar. Afwijzen kan alleen wanneer je daarvoor zwaarwegende redenen hebt. Je kunt overigens ook de bedrijfsarts of het UWV inschakelen om een oordeel te vellen over passend werk binnen je onderneming.

Waarom zo je best doen? Na 88 weken van ziekte beoordeelt het UWV namelijk de WIA-aanvraag. Wordt die goedgekeurd, dan ben je als werkgever in feite verlost van alle plichten naar de zieke werknemer. Maar dit gebeurt alleen wanneer je als ondernemer kunt laten zien dat er een bevredigend re-integratieresultaat is bereikt, dan wel je de afgelopen jaren alles hebt gedaan om de medewerker weer aan het werk te krijgen.

Zover is het nog lang niet, maar het is wel belangrijk vanaf het begin af aan goed te handelen.

Koos kan hiermee verder! En als het niet lukt? Dan belt hij gewoon weer met zijn DAS-jurist van de Juridische Adviesdesk van Turien & Co.!

Wordt vervolgd!
*Namen gefingeerd

Zelf een juridische vraag? Ook als assurantieadviseur kunt u gebruikmaken van de Juridische Adviesdesk van DAS. Stel een vraag via telefoonnummer 088 3 279 824 of via e-mail: turien-adviesdesk@das.nl.

Carolien Lasonder

Coördinator Juridische Adviesdesk en senior jurist bij DAS

Turien & Co. Facebook  Like ons op Facebook en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Terug