CED: brandschade aan klassieke voertuigen als gevolg van E10 brandstof.

26.06.2018

Speciaal voor de verzekeraars die klassieke voertuigen in dekking hebben is het onderstaande bericht zeer belangrijk.

CED Nederland en CED België hebben recent te maken gehad met ernstige brandschade aan klassieke voertuigen. Veelal zijn dit voertuigen die op basis van taxatiewaarde zijn verzekerd en vaak gaat het om aanzienlijke bedragen. De brandschades komen voort uit het tanken van nieuw aangeboden brandstof E10. Deze brandstof wordt aangeboden in België, Duitsland en Frankrijk. Het is aan te bevelen om uw verzekerden te wijzen op dit enorme risico en de ernstige gevolgen. Bij moderne voertuigen/motoren zijn er geen risico’s. Hieronder treft u nog een uitleg aan waarom E10 brandstof ongeschikt is voor motoren van klassieke voertuigen.

Na Frankrijk en Duitsland is ook België overgestapt op alternatieve benzine

Zowel in Duitsland, Frankrijk als België zijn tankstations verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden. In Frankrijk en België is E10 vaak de vervanger van Euro 95. In Duitsland wordt E10 vaak aangeboden naast Euro 95.

Wat is E10?

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent (bio-) ethanol. Bio-ethanol is een alcohol die gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzineauto’s echter geen problemen. 

Voor ongeveer tien procent van de auto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor brandstof E10. Voor auto’s en motoren die niet geschikt zijn voor E10 adviseert de ANWB normale Euro 95 te tanken. Als die niet aan de pomp te krijgen is zal Super Plus 98 of een premium brandstof gekozen moeten worden.

Turien & Co. Facebook  Like ons op Facebook en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Terug